måndag 19 maj 2008

16 års väntan är över!!

Hej!

Ja, det är faktiskt 16 år sedan Pittsburgh Penguins spelade Stanley Cup final.
I natt vann ett gäng unga Pingviner med smått otroliga 6-0 i den femte conferance matchen.
Där med är vi Eastern Conferance och den första trofen på 16 år är i Pittsburgh igen.
Men den glöden och energien visar upp nu så blir dom svårslagna i finalen. Men både Detroit och Dallas är bra lag så de blir knappast 4-1 i matcher i finalen.
Hur som helst så håller jag ett finger för att de blir Detroit som tar sig dit. Å skulle vi då mot all förmodan förlora finalen så blir en svensk vid namn Niklas Lidström historisk genom att vara den första lagkaptenen som inte är kanadensare eller amerikan.

Jag nämnde i förra bloggen att hockey VM gått mig förbi utan intresse.
Men sen jag såg Sverige slog Tjeckien i kvartsfinalen har jag faktiskt följt med.
Å tack gud för de, finalen i går mellan Ryssland och Kanada är en av de bästa om inte den bästa hockey match jag sett.
Att sen Ryssland drog de längsta strået var högst otippat iallafall från min sida.
Å när jag läste att det är ryssarnas först titel på 15 år så förstår jag den enorma glädjen till Ilja och co.
Sverige räckte inte till men vem trodde att vi skulle spela semi final mot Kanada när VM startade. Inte jag iallafall.
Så jag menar att vi gjorde vad vi kunde.


Så har de ju varit 17 maj.
Jag måste säga att det är en fantastik upplevelse att se en nation så samlad och så glad tillsammans under en dag.
Dom sjunger, dom dansar och lever varje år upp till ryktet om den stora dagen i Norge.
Så även för oss inte norska så är de en dag man ser fram till varje år.
Trots de dåliga vädret så är de inga sura miner, ingen som klagar alla är bara glad och pyntade i bundaer eller kostymer.
Så här har vi svenskar och övriga land mycket att lära.


I örvigt längtar jag till sommaren och att värmen ska komma tillbaka till Norden igen.

Pratas
/#75

Inga kommentarer: