tisdag 15 januari 2008

Tillbaka till verkligenheten..

God afton.

Då var man tillbaka från sitt äventyr på Island.
Det visade sig och bli en tur som jag aldrig kommer glömma.
Torsdag den 10/1 reste vi mot Island.
Frukosten intogs med stora leende på Pizza Hut på flygplatsen.
2,5 timme senare gick vi ner för landning på en ö som är plattare än Danmark.
Jag drog fort slutsatsen att träd och djurliv är de minimalt av.
Väl framme på Plaza Hotel gick incheckingen utan problem och nu väntade middag.
Resturang Reykjavik vart valet och på menyn falt valet på lammfilén.
Sanna mina ord så är detta den bästa köttbit jag ätit i hela mitt liv.
Senare på kvällen vart de en tur runt i Reykjavik och kika i butiker m.m

Fredags morgon var de dax för Supertruck turen.
Vi stog och vänta i spänning på bilen och när den väl kom runt hörnet så trodde ingen sina ögon.
Nu snackar jag om en bil som var c:a 2,5 m hög och 5 m lång. Med plats till 13 personer och däck som var minst 1 m stora i diameter.

Färden startade och första stopp var en "spricka" som uppstått där kontinenterna Nordamerika och Europa möts. Denna "sprickan" är ca 10-15 m bred och utvidgas 5 cm per år. En helt sjuk syn och en soluppgång som var fantastisk.

Nästa stopp var den kända Gullfossen, ett enormt vatten fall och vilda strömmar.
Har var de också "Meget kallt!!" som Mr No1 uttalade så ofta under denna turen.
Ja, tempraturen på Island skiftar väldigt från -10 till +2 för att så falla till -10 igen i löpet av 3 mil. Efter fossen var vi och åt en känd köttsoppa och fick värmt våra kroppar lite.

Efter maten var de dax för de stora äventyret. Vi bestämde oss nämligen för att försöka ta oss upp på toppen av världens 3e största glaciär (isbree på norska). Chaffören sa att de går men med otur kan de ta hela natten. Dagen innan hade nämligen en bil kommit 100 m på 6 timmar.
Vi tog chansen och resa startade..
När vi kommit halvvägs så tog vägen slut och de var dax för 4 mil offroad. =)
Resan mot toppen var en syn i sig. En "öken" av snö och berg låg nu framför oss.
Väll uppe på toppen gick fort snacket och sprickor som inte syns etc. Detta var en syn utan dess like. Klar blå himmel, snö så lång ögat når och solen starkare än någonsin.
Då bestämde jag mig för att göra något som inte många gjort.
I bar överkropp tog jag sats och hoppade ner i snön för att så ligga där en kort, väldigt kort stund och simma. Trodde våra guide Ari skulle skratta ihjäl sig.
Så finns de någon som känner en som simmat på en glaciär, hälsa från mig och säg att jag inte kommer gör de igen..för de var KALLT!!!
På väg ner fick Ari ett hjärnsläpp. han ville inte köra den vanliga "trygga" vägen utan testa att bara köra rätt ner från berget.
Med en knackande is, ingen civilisation och stenar stora som badbollar trodde jag aldrig att jag skulle överleva. När vi sen fick reda på att han nästa kört fast och tänkte köra upp ett berg med 60% lutning, ja ni läser rätt trodde jag min sista dag på livet var kommen. Men vi kom upp utan problem och med en bil tur vi aldrig kommer glömma..

Sista stoppet var Islands berömada Geysir.
Att stå ute i -10 och se på ett lite vattenhål som kokar är helt orealistiskt.
När detta hålet sen i en explosion skjuter vattnet 20 meter upp i luften är den magiska turen komplett. Ett sista stopp på KFC som sen väntade hotellet igen.

Lördagen gick åt att sova och gå Rekjavik runt på shopping.
Ska då erkänna att jag shoppade noll då priserna var skrämmade höga.
Ja, de var faktiskt dyrare än i Norge.
Söndag kl 0500 stod jag utanför hotell för att resa hem och spela kamp mot Sagene.
Kort o gott en knall tur!!

Ja, matchen i söndags mot Sagene var bra i 2 perioder.
I sista perioden tappade vi allt spel och gjorde saker vi inte brukar göra.
Men vi fick med oss 1p och får var nöjda med de.
Jag tror att vi måste våga vinna istället för att vara rädda för att förlora.
Vi trots allt tagit 3 av 4 poäng mot ett lag som spelat 7 säsonger i elitserien och de är bra.
Nu till helgen väntar Harstad och de kommer bli jämnt och stentufft. men som jag sagt tidigare..vi ger oss aldrig!!

United fortsätter och ånga på i England.
En 2 halvlek i världsklass bärgade 6-0 seger mot Newcastle (nöjd med matchen Esa???).
Ronaldo visade att han är världens bästa för tillfället och att United verkligen har fått till de.

Hörde sen igår att Modo förnedrade Calgary i helgen.
Detta skjedde dock på PS2 när Sjökan krossade Adde i NHL.

Nej nu börjar fingrarna att värka.. var lite längre blogg än väntat..
Ses snart igen..
/#75

Veckans lika som bär!

Anderas Sletten, Sveiva IBK och Damien Duff, Newcastle.

3 kommentarer:

Anonym sa...

knallbra blogg om islands turen. kingen liker reflekterte mennesker! :) Ikke bare dette surret om tv-spill og premier leauge.. Hilsen King

Anonym sa...

Tack för de Kingen. =)

Anonym sa...

Gud vad härligt !!!!!! Är mycket avis. hehe