söndag 16 augusti 2009

Kul helg..

Hej..

I helgen har i haft en träningsmatch helg. Vi har spelat 4 matcher på 3 dagar. Så nu känner jag tröttheten i alla led av kroppen. Det är ju inte så att man är 20 år gammal längre. I fredags gick de inte helt som vi tänkt oss. 13-3 förlust och resan hem från Oslo var lång och tyst. Med nya tag så reste vi in på lördagen igen och efter en 9-5 seger mot Sagene så ser jag bara 13-3 förlusten som en väckarklocka. Dom flesta vet att vi har en ung trupp, men denna helgen har alla verkligen tagit sitt ansvar och spela moget. Det är faktiskt en stor skillnad på div 1 och elitserien. Med yttligare 1 seger och 1 oavgjord kamp så iallafall jag nöjd med helgen. Det är också kul att nästan att fick trycka dit en boll eller 2.

Nu tänkte jag ta upp något jag aldrig gjort förrut. Nämligen dommarna. Jag vet att samtliga lag där ute är mitt i sin försäsong och jobbar och sliter för att komma i form. Jag har pratat med en domare i norska elitserien som säger att man måste springa beep testen till nivå 10(om jag inte har helt fel.) för att få dömma internationellt, vad måste dom springa på för att få dömma elitserien i Norge? Någon som vet?

Jag kanske skjuter mig själv i foten nu och jag får säkert många kommentarer på detta. Men jag tvivlar på att hela dommar kåren är ute och tränar lika hårt som oss spelare för att komma i form till säsongen. Jag vet själv hur svårt de är att hålla fokus uppe om man är trött och sliten i slutet av matcherna, å är man inte i god nog form så gör man lätt enkla fel. Tidigare i veckan hade vi faktiskt ett dommarpar på besök på en av våra träningar, just för att dom vill träna på att dömma inför säsongen. Detta är något jag tycker är glimrande, flera dommarpar borde komma sig ut på träningar till dom olika lagen och få träning på att dömma för att komma i "matchform". Jag förstår att de kan vara svårt att bara komma in och dömma matcher, men då måste dommarna själv ta sitt ansvar för att utveckla sig.

Kanske är de bara jag som tycker detta. Men jag vill bara kasta ut en boll och se vad ni andra menar. Jag sätter otroligt stor pris på ALLA dommare, för utan er hade vi inte kunnat genomföra matcherna. Men så är jag också väldigt intresserad att veta vad dommarna gör underförsäsongen och hur ni förbereder er inför seriestart.

Till sist vill jag tacka alla för en kul helg och stämmningen i truppen är grymt bra. Blir gott att krypa ner i sängen nu och se sport resten av kvällen....

Pratas..

#75

2 kommentarer:

jonas h sa...

Back in business:-)

RunU sa...

De må springe til nivå 8, men det kan jeg med hånden på hjertet si at når jeg tok den testen sammen med dommerene, så var det vel bare Thomas Vemund (Fra Ajer) som klarte det (Med untak av meg da ;)) (Noen år siden :p)